Régi hangszerek
A középkor hangszereinek egy része a keresztes háborúk eredményeképpen
került át Európába, egy részüket a kontinens déli részén élő araboktól
vettük át, de néhány, főleg a későbbi időkben népszerűvé váló hangszer őse
ebben az időben alakult ki Európában. A hangszerek elnevezése koronként,
nyelvenként, tájegységenként és még zenei csoportonként is változtak, így
már az komoly feladat lehet, hogy esetenként kidertsük, az adott
hivatkozásban mit takar pontosan egy 'líra', 'chitarra', 'viola', 'tibia'
elnevezés; sőt, egy időben még a 'hegedő' és 'koboz' szavunk is
jelenthetett egyebet, mint amire ma használjuk. Csak példaképpen
megemlítve: a 'viola' az angolszász területekenen ma 'brácsát' jelent, ugyanitt a
'viol' név a 'viola da gambát', a 'violin' a 'hegedű', míg a spanyolban
ugyanez a szó 'vihuela'-ként gitárfélét takar, a portugáloknál pedig
hasonló néven egy ciszterszerű gitárfélét jelent, 'vielle' a középkorban a
tekerőlant, a 'violone' pedig egy gambatestű basszus-vonós neve lett.
Ugyanilyen kaotikus nevezéktan jellemző a
kithara-chitarra-citera-guitarre-gittern-ciszter-citole névhalmazra is,
vagy a 'líra' név rengeteg, különféle hangszert jelölő változataira.

A fúvósok közül megkülönböztethetünk fa- és rézfúvósokat, melyeknek
azonban mai szempontok szerint való felosztása nem mindig lehet sikeres,
hiszen abban az időben (XII-XV. század) a hangszerek testének anyaga és
formája, valamint a megszólaltatás módja (ajak- és nyelvsípos, vagy
trombitaszerű, fuvola- vagy blockflöte-rendszerű) nem mindig volt
rendszerezhető. Egyes trombitaszerű hangszerek fából épített korpusszal,
dupla- és szimplanádas hangszerek eltérő formákban készültek - a kor az
útkeresés, újítások és kísérletezések kora volt, ami miatt számos hangszer
hosszabb-rövidebb pályafutás után nyomtalanul el is tűnt, beleolvadt más
hangszercsoportokba, vagy éppen átadta a helyét kifinomultabb
megszólaltathatóságú, fejlettebb játéktechnikájú utódainak. És, bár ez a
tendencia igaz a vonósok és pengetősök körében is, mégis a
leglátványosabban a fúvós- (aerofon) hangszerek vonatkozásában
jelentkezik.
A barokk előtti zene tehát megszámlálhatatlan fajtájú, méretű, nevű és
hangszínű kisebb-nagyobb szimpla- és duplanádas, ajaksípos és trombitaféle
hangszert termett, de ezek egy része inkább a korra jellemző zenei
kísérletezés következményeképp született. Néhány közülük azonban már
rendelkezett a hangszercsaláddá válás lehetőségével - a reneszánsz
filozófiája amúgy is a hasonlóságnak, a rendszerezésnek kedvezett, így
aztán a vonósok mellett az ajaksípos furulyák, a fuvolák, a nyelvsípos
görbekürtök (krummhorn, cromorne), a harsonák, és még néhány fafúvós
hangszer kezdett azonos szerkezettel, négy-ötféle méretben megjelenni. A
kor homofóniája és az emberi hang, a vox humana hangszeres utánzásának
igénye, a kórusmuzsika felsőbbrendűségének elve miatt a klasszikus
reneszánszban ez a fajta felfogás dominált, később azonban a zenészek -
talán épp a hangzó szólamok összeállításának hangszeres korlátai miatt -
kezdték észrevenni az eltérő hangszínű és hangmagasságú fafúvósok egyidejű
megszólaltatásának szépségeit is. Monteverdi korában a hangszerek
egyénisége már szempont, de a korábbi időszakokban is sokhelyütt épp az
egyházi, a "komoly" zene ellensúlyozásaképpen használják a vegyes
hangszerelést, bár ebben a korban a szerzők még leggyakrabban 'ad libitum'
szólamokkal dolgoznak, sokszor alkalmi, vagy éppen változó összetételű
zenekarokkal, ahol a mai értelemben vett hangszerelés még nem létezett.
A középkor és a reneszánsz legjelentősebb fafúvósai: görbekürt, chalumeau,
pommer, dulcián, furulyák, harántfuvola, zergekürt. Harsonák és trombiták,
gyakran pedig a cinknek nevezett, játszólyukakkal épített trombitafélék
képviselték a ma rézfúvósnak nevezett hangszercsoportot - gyakran azonban
ezek teste is faépítésű volt. Jellegzetes régi magyar hangszerek a duda, a
töröksíp, a hatlyukú furulya, a tilinkó és az árpád-kori kettőssíp - ezek
leginkább népzenénkben és népzenei rokonságot mutató zenéinkben élnek
tovább. A töröksíp a Rákóczi-szabadsághar kurucainak jelképpé vált
hangszere volt, ezért a hatalom a szabadságharc bukása után elrendelte
megsemmisítésüket, ezért ma már csak korabeli leírások alapján készült
kópiái léteznek.

A húros hangszerek két nagy családja, a vonósok és a pengetősök, hasonló
sokszínűséget mutattak a középkorban. Az arab-perzsa eredetű lantfélék
eredetileg szinte kizárólag plektrummal (pengetővel) pengetett hangszerek
voltak, a vonó későbbi találmány, ami azonban arab területeken is gyorsan
elterjedt. A középkor klasszikus arab lantja, az 'ud' egy archaikusabb
formájában került át Európába, ahol hamarosan ujjal pengetett technikát és
a nyakán érintőket kapott, miáltal a játéktechnikája is megváltozott,
europanizálódott. A középkori arab ellenőrzés alatt álló területeken még
egymás mellett létezhetett az ún. hosszú nyakú és rövid nyakú lantok
családja - az európai lantfélék a rövid nyakúakból fejlődhettek tovább, de
pl. a mai moldvai csángók kobzája igen archaikus keleti jellegeket őriz,
melyben tovább él az ezer évesnél is régebbi bizánci lantoknak a formája.
A középkor legnépszerűbb lantféléi a 'guiterne' és a 'citole'voltak;
érintővel felszerelt, fém- vagy bélhúros, kis testű, általában négyhúros,
nem húrpáros, pengetővel megszólaltatott hangszerek voltak,
dallamjátszásra alkalmasabbak, mint akkordikus játékra. Később a lantok
teste megnőtt, nyakuk szélesebbé és kicsit hosszabbá vált, a húrokat
húrpárok váltották fel, ujjal pengették őket, így 6-7-10 húrpáros,
megnövekedett hangterjedelmű, polifon és akkordjátékra is jóval
alkalmasabb hangszerré váltak. Eközben a XV. századtól a gitártestű,
valamint a gitárok és lantfélék tulajdonságait ötvöző pengetősök is
fejlődésnek indultak 'vihuela', 'chitarra', 'ciszter', 'pandora', stb.
néven.

A középkor népszerű pengetőseinek másik csoportját a lírafélék, a
hárfa-család tagjai képviselik. Az eredetileg kevés húrú, pentaton
hangolású antik eredetű lírákat a középkorban felváltotta a kelta hárfa
néven jegyzett hangszer, amelyen még nem kromatikus, de már diatonikus
zenét lehetett játszani. Ez a hangszer egészen a modern pedálhárfák
feltalálásáig nem sokat változott, legfeljebb méreteiben. A pengetősök
harmadik típusába a pszaltériumot és rokonait sorolhatjuk; ez a
hangszercsalád is antik eredetű, keretre, később trapéz alakú rezonáns
testre feszített húrjaival akkordikus és dallamjátékra egyaránt alkalmas
volt, és helyenként szinte eredeti, ősi formájában megőrizték a közelmúlt
parasztzenészei, akik maguk is építették. Fejlettebb változata a cimbalom,
mely pedállal ellátva már a klasszikus zenében is felhasználhatóvá vált.
Említésre érdemes pengetős hangszer még a citera, melynek középkori ősei
között a pszaltérium- és a lapos hátú gitárfélék egyaránt ott kellett,
hogy legyenek.

A vonós hangszerek korai reprezentánsa, a rebek és a fidula, két különböző
típusú hangszer. A rebek háta domború, lanthoz hasonló testtel építik,
rövidebb és szélesebb a nyaka. Érdekessége, hogy ívben hajlott fogólapja
alatt gyakran képeztek ki boltozatos üreget, amely így a hangszertest
mellett szintén rezonánsként működött, erősebbé, teltebbé téve a hangszer
egyébként nazálisabb, élesebb hangját. Általában három húrral szerelték
fel, hangolása tág határok között változott. Manapság már csak
régizenészek használják, illetve népi hangszerként változatai ismertek
Kréta szigetén (ahol 'lyra' a neve), illetve a Balkán-félszigeten, (ahol
'gadulkának' nevezik, de ott ölben tartva játszanak rajta.)
A klasszikus hegedű a XVI. század óta szerepel az európai zenében - bár
eleinte sokkal kevésbé arisztokratikus hangszernek tartották, mint
manapság. Fénykorát a barokk concertók és hegedűvirtuózok korában élte, de
mint szóló- és szimfonikus zenekari hangszer azóta is a legnépszerűbb
hangszerek egyike. A XVII. században hirtelen fejlődésnek indult,
kiszorítva a gambákat - ezeket a halk, arisztokratikus, régi típusú
vonósokat - a színről. A XVII. században a gambafélék és a violafélék
(azaz a "hegedű-család") már jól elkülöníthető egymástól: a gambák közül
csak a mai nagybőgő élte túl (ha nem is teljesen változatlanul), a
századokat a nem historikus zenében - ennek a hangszernek az alakját
összehasonlítva a cselló-hegedű-brácsaformával a különbség még ma is
szembetűnő. Az eredeti gambáknak csapott válla, egyszerűen homorú közepe,
általában 'C'-alakú hanglyuka, lapos háta és a leggyakrabban lantszerű
érintői vannak, míg a violaféléknek a válla is és a középső keskenyedése
is ívelt, hangrése 'f'-alakú, ami pedig a vonókezelést illeti, nagyon
sokban eltér egymástól a kéztartás, a vonó alakja, súlya, de még az
ívelése is.

A vonósok legérdekesebb, legfurcsább képviselője a tekerőlant (symphonia,
vielle a roue, organistrum, nyenyere, forgólant, stb.), egyike a
legjellegzetesebb középkori hangszereinknek, amellett érdekes,
történetileg is említésre méltó hangszer. Megszólalási módja is eredeti -
a játékos gyantás fakorongot forgatva hozza rezgésbe a korongra feszülő
húrokat, miközben másik kezével érintőket (közismert tekerős nevén
"kottákat") nyomva a húrra annak hosszát, és ezzel hangmagasságát
változtatva játszik dallamot. A tekerőnek emellett még több sajátos hangja
is létezik - legfontosabbak ezek közül az állandóan szóló burdonhúrok,
melyek az európai zene később kialakuló polifóniáját megelőző időszak, a
trecento előtti korok egyszerűbb, állandó alaphanggal kísért
többszólamúságából erednek. Képezhetők a tekerővel sajátos reccsenő hangok
is, melyek által a zenei hangsúlyozás, a dallam ritmusa is kiemelhető - ez
szintén a korai zeneiség egyik eleme.
Ennek a hangszernek a jelentősége oly nagy volt, lévén a korának
legfejlettebb, legösszetettebb hangszere (ne feledjük, a korabeli
összhangzattan épp ilyen típusú muzsikákról szólt), hogy különféle
elnevezéseinek nyomai a mai zenében is fellelhetők. Hívták
"organistrumnak" az állandóan zengő burdonhúrok orgánumáról, volt a neve
"forgatólant", főképp francia területeken, de talán legérdekesebb a
"symphonia" név, amely eredetileg együtthangzást jelentett, és csak később
vált a szimfonikus zenék jelzőjévé.
A tekerő, amely ebben az időben kimondottan arisztokratikus hangszer volt,
a későbbiekben egészen koldushangszerré vált, hasonlóan a rebekhez, amely
szintén valami hasonló pályát futott be. A múlt század elején már
"kolduslant", "nyenyere" névvel illették, régi fénye megkopott, a kor,
amit képviselt, elfelejtődött. Ma reneszánszát éli, historikus
hangszerként ugyanolyan megbecsülés övezi ezt az érdekes, régi hangszert,
mint fénykorában, mikor fejedelmek udvaraiban játszottak rajta.

|